Grenzeloos genieten van digitale abonnementen
U heeft het zelf vast wel eens mee gemaakt. Na een lange tijd door Rome, Madrid of een van de vele andere vakantiesteden heen te hebben gewandeld bent u toe aan een beetje ontspanning. U ploft neer op de bank, start Netflix op en ineens kunt u uw favoriete serie niet meer vinden. Dit komt doordat ieder land een verschillend aanbod aan films en series aanbiedt. Een beperking van het aanbod van bepaalde televisieprogramma´s, films of muziek buiten de eigen landsgrenzen wordt met een duur woord ook wel geoblocking genoemd. Dit blijft een zeer apart verschijnsel. Een meerwaarden van Europese samenwerking is het gemakkelijker maken van reizen tussen verschillende landen, en hierbij mag de online wereld absoluut niet achter blijven.
Online diensten zoals Netflix, HBO en Spotify zijn een van de snelst groeiende aanbieders van amusement. De voornaamste reden voor deze snelle groei is het steeds gemakkelijker toegang krijgen tot deze diensten. Echter, geoblocking vormt nog steeds een groot probleem. Zodra het thuisland wordt verlaten komt er al snel een melding in beeld dat u geen toegang tot de online dienst hebt in het land waarin u zich nu bevindt. Dit komt doordat het aanbod van films, series en dergelijke erg verschilt per land. Uw favoriete serie kan dus zomaar ontbreken. Ook ontbreken ondertitels vaak. Een erg vervelend fenomeen vind ik zelf. Als Europees Parlement willen we deze belemmering weg halen. Het is niet uit te leggen dat een fles wijn makkelijker mee te nemen is in Europa dan je digitale abonnement of sportwedstrijd die je via een streamingdienst hebt gekocht.
In 2015 is hier al over gedebatteerd. Hieruit volgde de ´Digital Single Market Strategy´. Dit heeft het gebruik van de online diensten al sterk vereenvoudigd. Echter is er nog veel vooruitgang op dit gebied te boeken. Vandaar dat we deze week er mee ingestemd hebben dit soort regels grotendeels af te schaffen. Het is wel nog even wachten tot deze nieuwe regelgeving in werking gaat. Later deze maand zullen de EU-landen officieel akkoord gaan (een formaliteit). Vanaf dat moment hebben de aanbieders negen maanden de tijd om hun technieken te veranderen. Vanaf het voorjaar in 2018 is het dus zover!