Schonere auto´s op de weg
We hebben deze week ook gedebatteerd en gestemd over een nieuwe wetgeving die de uitstoot van CO2 van nieuwe auto´s moet terugdringen en het marktaandeel van lage-uitstootauto´s moet vergroten. Ook auto´s zullen in Europa fors minder CO2 moeten gaan uitstoten.
De uitstoot van personenwagens moet 40 procent lager worden in 2030 vergeleken met de voor 2021 gestelde emissiedoelstellingen. Als parlement zijn we daarmee ambitieuzer dan de Europese Commissie, die een verlaging van 30 procent had voorgesteld. Voor 2025 is er een tussentijds doel gesteld van 20 procent vermindering. De wetgeving bevat dezelfde doelen voor bestelwagens. Dit betekent dat autofabrikanten ervoor moeten zorgen dat uitstootvrije en lage-uitstootauto´s (minder dat 50g CO2 per kilometer) een marktaandeel hebben van 40% in de verkoop van nieuwe auto´s en bestelwagens voor 2030. Volgende week komen de ministers van klimaat van de lidstaten bij elkaar om hun positie te bepalen. Ik hoop dat onze hogere ambitie de druk vergroot op de lidstaten om zelf ook ambitieuzer te zijn.
De transportsector is de enige sector in de Unie waarbij de CO2-uitstoot blijft groeien. Dit moet voornamelijk om twee redenen worden aangepakt. Ten eerste, moet het terugdringen van de CO2-uitstoot worden beperkt om aan de klimaatdoelen van Parijs te voldoen. Ten tweede, moeten Europese autofabrikanten inspelen op de wereldwijde energietransitie. De automobielsector verandert snel en niet anticiperen kan als gevolg hebben dat Europese fabrikanten hun leidende rol op de markt verliezen.
Foto: